Professor Björn-Erik Erlandsson, som är styrelseledamot i Rotary Doctors kommer att berätta om deras verksamhet.

måndag 6 december 2021 12:00-13:30, Triften Enebybergs Gård 182 45 Enebyberg

Professor Björn-Erik Erlandsson som har en imponerande meritförteckning  och som är styrelseledamot i Rotary Doctors kommer via Zoom att medverka och berätta om Rotary Doctors verksamhet. Han är inte läkare, men har varit med sin fru i samband med att hon tjänstgjort som Rotary Doctor. Jag hittade följande artikel i Upsala Tidning som berättar om hennes erfarenheter.

Björn-Erik kommer att berätta om Rotary Doctors verksamhet och hur läkarna på plats arbetar.

Här kan ni läsa mer om Rotary Doctors: https://www.rotarydoctors.se

Senaste nytt från Rotary doctors:
Just nu genomför de coidvaccinationer i Kenya. Tack vare en stor donation från Inner Wheel kan Rotary Doctors se till att vaccinationen når ut till befolkningen i TransNzoia, Kenya. Vaccin fastnade på det största sjukhuset i regionen och få kom för att vaccinera sig. Nu åker Rotary Doctors jeepen varje dag ut till kyrkor, marknader och till mindre städer för att vaccinera. Rotary Doctors personal arbetar tillsammans med personal från hälsomyndigheterna. Många dagar är det fler än 100 personer som vaccinerats. I onsdag i Kapsigilai vaccinerades 308 personer, ändå var det flera än 100 som inte hann få vaccinet innan temat var tvungen att sluta för dagen. Så dit får de återvända en annan dag. Om inte jeepen kommit till Kapsigilai så skulle folk behöva åka 8 mil för vaccination. Det är det få som gör, så att göra vaccinering tillgänglig är viktigt!

Rotary Täby Attunda stöttar Rotary doctors
Vår Klubb stöttar Rotary Doctors och om du vill göra en egen donation så går det bra att Swisha på 900 47 22. Notera att gåvor till Rotary Doctors omfattas av skattereduktion. Läs mer om det på deras hemsida!